Az Uber nem csak itthon überelte a taxit
A londoni Financial Times vészjósló adatokat közölt, és találóan úgy illette a helyzetet hogy: „lefulladt a hagyományos brit taxispiac”. De tényleg kell ennyire tartani a mobilalkalmazásra épülő fuvarszolgáltatástól?
A londoni gazdasági napilap adatai szerint az első négy hónapban 97 százalékkal kevesebb új taxisvállalkozás indult Nagy-Britanniában, mint egy évvel korábban, és már tavaly is zuhanórepülésben csökkentek az újonnan induló vállalatok. Mindezért az Ubert teszik felelőssé.
Tényleg az Uber a hibás?
A hivatásos sofőröket is képviselő GMB szakszervezet szerint havonta legalább tíz hagyományos taxivállalkozás szünteti be tevékenységét mióta az Uber megjelent a piacon. Ez utóbbi viszont szárnyra kapott, és nem csak regionálisan, de világszerte megállíthatatlanul terjeszkedik. A briteknél közel húsz nagyvárosban volt jelen két évvel ezelőtt, sofőrjeik húsz százalékát pedig korábbi taxisok adják. Mindösszesen harminc ezret.
Akárcsak itthon, Londonban is számos taxistüntetés volt az Uber ellen, és akárcsak Magyarországon, ott sem sikerült az érdekegyeztetés. Az ellenérvek mindenhol szinte ugyan azok: a versenyfeltételek nem tisztességesek, az Uber sofőrre és autójára nem vonatkoznak a hivatalos jogszabályok.
Hazánkban a kormányrendelet milliméterre pontosan megszabja a taxizásra alkalmas kocsi paramétereit, előírja színét, sőt még motortípusát és korát is. Egy kezdő taxis körülbelül 4-5 millió forintnak megfelelő összeget kell, hogy invesztáljon az elindulásba, míg például a világhírű hagyományos londoni taxi, a black cab üzemeltetési jogához négyévi tanfolyam szükséges, amely alatt – a vizsgaelőírásoknak megfelelően – legalább 20 ezer londoni utca és több ezer turistalátványosság nevét és helyét kell memorizálni.
A szigorú feltételek és elvárások mégis talán kevéssé fájdítják annyira a taxisok szívét, mint az adózással kapcsolatos lazább előírások.
Az Uber viszont azzal érvel, hogy sofőrjei is le tudják adózni a plusz jövedelemből származó köteles részt, illetve a cég szerint a modern műholdas navigáció korában nincs szükség olyan szintű tudásra, mint amit a taxisoktól elvárnak. A tüntetések is a cég malmára hajtják a vizet, ugyanis míg a taxisok tiltakoznak, addig az Uber féláron viszi az utast.
A dolgok jelen állása szerint az Uber a hibás mindenért, holott az csak egy olcsó és élhető alternatíváját kínálja az utazásnak, ami növeli a piaci versenyt. A személyszállításán jövőjét úgy tűnik, hogy az Uber-hez hasonló társaságok jelentik, így a fejlődést nem gátolni, hanem pártolni kellene, a felek azonos szabályzása mellett. Ez még várat magára.
