Miguel Serveto Conesa: Christianismi Restitutio
Feltevések szerint, Miguel Serveto Conesa – magyaros névváltozatban Szervét Mihály –1511-ben született. Minden adott volt számára, hogy magasra ívelő egyházi karriert fusson be.

(kép forrása: www.miguelservet.org)
Miután kolostori jegyzőként dolgozó apja egyetemre küldte, a fiatalember kiemelkedő nyelvtehetségről tett tanúbizonyságot, latinul, görögül és héberül is kiválóan megtanult, így eredeti formájukban tanulmányozhatta a korai keresztény szövegeket.
A legújabb református hittételekkel hamar megismerkedett, de Szervét még Luthernél és Kálvinnál is továbbment. Legfontosabb tanítása a Szentháromság tagadása volt, ez az eszme ugyanis szerinte nem a Bibliából származik, hanem a későbbi görög filozófusok félrevezető kijelentésein alapszik. Újító gondolatának számított az is, hogy a kereszténységet közelíteni akarta a másik két nagy monoteista valláshoz, a judaizmushoz és az iszlámhoz.
Elveit kifejtő első műveit az 1530-as évek elején adta ki, de írásait mind a katolikusok, mind a reformátusok istenkáromlásnak minősítették, sok helyen be is tiltották. Szervét ezután Michel de Villeneuve álnéven Franciaországba ment, Párizsban orvostudományt tanult, tanárai az egyik legtehetségesebb boncsegédnek tartották.
Gondolatainak legteljesebb összefoglalását 1553-ban adta közre, a rövidítve Christianismi Restitutio (A kereszténység helyreállítása) címen emlegetett munkájában. Az alapvetően teológiai kérdésekkel foglalkozó mű jelentőségét tovább növelte, hogy Szervét orvosi felfedezéseit is megosztotta olvasóival, többek között elsőként írta le a légzésben kulcsfontosságú szerepet játszó kisvérkört.
A tudós teológust először a katolikus hatóságok tartóztatták le akkori lakhelyén, Vienne-ben, de megszökött a börtönből és Genfbe ment, azonban Kálvin egy istentiszteletének meglátogatása után itt is letartóztatták, majd úgy döntöttek, hogy a korábbi halálos ítéletet helyben hagyva, könyvével együtt máglyán égetik meg.
Erdély szerepe a kötet fennmaradásában
Az ítéletet 1553. október 27-én hajtották végre, a Christianismi Restitutio fellelhető példányai pedig mindenhol hasonló sorsra jutottak. Évekig úgy gondolták, hogy a könyv nem élte túl alkotóját, míg aztán Angliában felbukkant egy példánya. Ma is csak három eredeti példányról tudunk, Edinburghon kívül Párizsban és Bécsben őriznek egyet-egyet az így méltán a világ egyik legritkább könyvének nevezett alkotásból.
Az 1568-ban alapított erdélyi unitárius egyház szentháromság tagadó tanításai részben Szervét munkásságára vezethetők vissza, és a felekezet a három részre szakadt országban viszonylagos szabadságot élvezett, de az ország egyesítése után az ellenreformáció a végveszélybe sodorta őket. Az unitáriusok ekkor egy addig rejtegetett adut is előhúztak ügyük segítésére. 1780-ban a Restitutio egy az angol példánynál ráadásul sokkal jobb állapotban megmaradt kötetét, Teleki Sámuel erdélyi kancellárnak ajándékozták vagy adták el, aki a könyvritkaságok lelkes gyűjtője volt.

(kép forrása: commons.wikimedia.org)
A későbbi kutatások azt is megmutatták, hogy a példányt még 1665-ben, Londonban vásárolta Szentiványi Márkos Dániel unitárius püspök, ráadásul hazautazása közben négy kéziratos másolat is készült a műről, így az erdélyi unitáriusok komoly szerepet játszottak abban, hogy Szervét műve a 17. században is elérhető maradt – legalábbis a beavatottak szűk köre számára, akik a titokban terjesztett kópiákhoz vagy a nagy becsben őrzött eredetihez hozzáférhettek. (forrás: index.hu)